ALGEMENE VOORWAARDEN BOVAG TWEEWIELERBEDRIJVEN KOOP/REPARATIE & ONDERHOUD
ALGEMEEN
Deze Algemene Voorwaarden gelden met ingang van november 2024.
Deze Algemene Voorwaarden zijn tot stand gekomen in overleg met de Consumentenbond
en de ANWB in het kader van de SER Coördinatiegroep Zelfreguleringoverleg (CZ).
DEFINITIES
In deze algemene voorwaarden betekent:

  • tweewieler: alle soorten (elektrische) fietsen, snorfietsen, bromfietsen, motorfietsen
    (waaronder motorscooter) en scooters (waaronder bromscooter), al dan niet met zijspan;
  • de in te kopen tweewieler: de tweewieler die als deel van de overeenkomst door de
    consument aan de ondernemer wordt verkocht, ook wel inruil- (brom- of snor-)fiets/
    scooter/motorfiets genoemd;
  • de overeenkomst: de overeenkomst van koop en verkoop van een nieuwe of gebruikte
    tweewieler, onderdelen of accessoires;
  • de ondernemer: natuurlijke of rechtspersoon die als lid van BOVAG Fietsbedrijven/
    Gemotoriseerde Tweewielerbedrijven een overeenkomst sluit betreffende een nieuwe of
    gebruikte tweewieler, onderdelen of accessoires, of degene die met betrekking tot een
    tweewieler, onderdelen of accessoires een opdracht van een consument uitvoert of laat
    uitvoeren;
  • de consument: natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die buiten zijn bedrijfs- of
    beroepsactiviteit vallen en die een koopovereenkomst of opdracht aangaat met
    betrekking tot een nieuwe of gebruikte tweewieler, onderdelen of accessoires;
  • de opdracht: de met de consument gesloten overeenkomst tot het verrichten van
    werkzaamheden zoals montage-, demontage-, reparatie- of onderhoudswerkzaam-heden,
    vrijwillige of wettelijke keuringen, schadetaxaties of noodreparaties zijnde tijdelijke
    oplossingen in plaats van een traditionele meer permanente manier om een defect te
    verhelpen. Noodreparaties zijn bedoeld om de consument weer op weg te helpen;
  • niet-vermijdbare kosten: alle kosten die niet optioneel zijn voor de consument en die
    noodzakelijk zijn om met de gekochte tweewieler weg te rijden. Deze kosten moeten in
    de aangeduide prijs van zowel de nieuwe, als de gebruikte tweewieler zijn opgenomen. In
    de praktijk betekent dit dat bij elke nieuwe tweewieler in ieder geval de btw, de recycling
    bijdrage, de kosten van een nul-beurt, de transportkosten naar de dealer al in de
    aangeduide prijs zitten verwerkt. Bij nieuwe gekentekende tweewielers zitten daarnaast
    ook nog de leges en de kosten van het kenteken al in de aangeduide prijs verwerkt en bij
    een nieuwe motorfiets is de prijs eveneens inclusief bpm;
  • vermijdbare kosten: optionele, aanvullende overeengekomen kosten voor de consument.
    Deze kosten hoeven niet automatisch in de aangeduide prijs van de tweewieler te zijn
    opgenomen, zoals extra gekochte accessoires of onderdelen;
  • schriftelijk: in geschrift of elektronisch
  • de garantie:
    a. de wettelijke garantie als bedoeld in art. 7:17 Burgerlijk Wetboek;
    b. de fabrieks- of importeursgarantie op tweewielers, onderdelen en accessoires
    (zie art. 15 lid 2);
    c. de BOVAG Aankoopgarantie op een gebruikte tweewieler zoals omschreven in art. 15 lid 3
    en 4 en het BOVAG Garantiebewijs dat door de verkoper kan worden verstrekt;
    d. de BOVAG-reparatie- en onderhoudsgarantie op werkzaamheden.
    Artikel 1 – Toepasselijkheid
    Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten en opdrachten die
    tussen de ondernemer en de consument worden gesloten.
    KOOP
    Artikel 2 – Het aanbod
  1. De ondernemer doet mondeling of schriftelijk een aanbod. Het aanbod gaat vergezeld van
    de algemene voorwaarden.
  2. Dit aanbod geeft een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aanbieding, dus de
    prijs en de rechten en de verplichtingen van de consument en de ondernemer.
    De omschrijving van het aanbod is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling
    van het aanbod door de consument mogelijk te maken.
  3. In het aanbod staat de prijs van de aangeboden tweewieler, het aangeboden onderdeel of
    de aangeboden accessoire. De prijs van een aangeboden tweewieler is inclusief de nietvermijdbare
    kosten.
  4. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen van de tweewieler, onderdeel of
    accessoire dan zijn deze waarheidsgetrouw.
  5. Kennelijke vergissingen in het aanbod binden de ondernemer niet.
  6. De consument moet aanvaarden binnen de door de ondernemer gestelde termijn.
    Is er geen termijn gegeven dan moet de consument direct aanvaarden.
    Artikel 3 – De overeenkomst
    De ondernemer legt de overeenkomst schriftelijk vast en geeft de consument hier een kopie
    van.
    Artikel 4 – De inhoud van de overeenkomst
  7. In de schriftelijk vastgelegde overeenkomst staat in ieder geval:
  • de identiteit van de ondernemer zoals handelsnaam, vestigingsadres, telefoonnummer en
    e-mailadres;
  • de omschrijving van de tweewieler, onderdelen of accessoires
  • de prijs en de omschrijving van de in te kopen tweewieler inclusief onderdelen of
    accessoires;
  • de prijs van de tweewieler inclusief accessoires op het moment van de koop. De prijs is
    inclusief de niet-vermijdbare kosten. De overeenkomst geeft aan of het een vaste of een
    niet-vaste prijs is; of:
  • de prijs van een los gekocht onderdeel of accessoire;
  • de bij de koop van een tweewieler wel-vermijdbare kosten;
  • de verwijzing naar de garantiebepalingen waarbij de ondernemer of een derde zoals de
    fabrikant of importeur als garantiegever optreedt. Er wordt inzage gegeven in de
    garantiebepalingen van deze derde;
  • de wijze van betaling;
  • de leveringsdatum en of dit een vermoedelijke of vaste datum is. Als er geen
    leveringsdatum is afgesproken, wordt de tweewieler, onderdeel of accessoire in
    ieder geval binnen dertig dagen na het sluiten van de overeenkomst afgeleverd.
  1. Ondernemer vermeldt in de koopovereenkomst voor een nieuwe elektrische fiets:
  • een redelijke indicatie van de vervangingskosten van de accu ten tijde van de koop
  • en een redelijke indicatie van de levensduur en actieradius van de accu ten tijde van
    de koop.
    De daadwerkelijke levensduur en actieradius van een elektrische fiets is afhankelijk van
    factoren zoals gewicht berijder, windsterkte, bandenspanning en het steeds tijdig en correct
    opladen van de accu. Met het ouder worden van de accu neemt deze actieradius merkbaar af.
    Artikel 5 – Prijswijzigingen
  1. Als er sprake is van een vaste prijs, dan kan de ondernemer de prijs niet verhogen nadat
    de overeenkomst tot stand is gekomen, tenzij er sprake is van een wijziging in een heffing
    door de overheid. In ieder geval wordt hiermee een gewijzigde belasting of accijns
    bedoeld.
  2. Als er uit de overeenkomst zelf blijkt dat er sprake is van een niet-vast overeengekomen
    prijs, dan kan de ondernemer de prijs wijzigen op grond van een wijziging in: een heffing
    door de overheid, fabrieksprijzen, importeursprijzen of valutakoersen. De ondernemer
    brengt de consument zo snel mogelijk op de hoogte van een prijswijziging en de reden
    hiervan. Bij een prijsstijging kan de consument de overeenkomst binnen tien dagen
    ontbinden, tenzij de prijsstijging het gevolg is van een wijziging in een heffing van de
    overheid.
  3. Als een ondernemer heeft aangegeven dat de prijs niet vast is, dan moet hij ook
    wijzigingen in het voordeel van de consument doorberekenen in de prijs.
  4. Indien de ondernemer in gebreke is gesteld op grond van artikel 7, maar de gestelde
    termijn nog niet is verstreken, dan mag alleen een prijsstijging op grond van een wijziging
    in een heffing door de overheid worden doorberekend.
  5. Zodra de ondernemer in verzuim is dan mag geen enkele prijsverhoging worden
    doorberekend.
    Artikel 6 – Het risico voor de tweewieler
  6. Gaat de gekochte tweewieler kapot of verloren voordat de tweewieler aan de consument
    is geleverd, dan komt dit voor rekening en risico van de ondernemer.
  7. Gaat de in te kopen tweewieler kapot of verloren voordat de inruil-tweewieler aan de
    ondernemer is geleverd dan komt dit voor rekening en risico van de consument.
    Artikel 7 – Levering en verzuim
  8. Bij een vaste leveringsdatum is de ondernemer in verzuim zodra die datum is verstreken.
  9. Bij een vermoedelijke leveringstermijn moet de consument de ondernemer eerst
    schriftelijk in gebreke stellen (aanmanen). Dit betekent dat de ondernemer vanaf
    de ingebrekestelling nog een termijn van drie weken krijgt om af te leveren. Als de
    ondernemer de tweewieler, onderdeel of accessoire na het verstrijken van deze termijn
    nog niet heeft afgeleverd, dan is de ondernemer in verzuim.
  10. In deze gevallen is geen ingebrekestelling door de consument nodig:
  • als ondernemer heeft laten weten niet te gaan leveren;
  • als aflevering voor de afgesproken leveringsdatum essentieel is, gelet op de
    omstandigheden bij het sluiten van de overeenkomst, bijvoorbeeld omdat de consument
    dit heeft laten weten of omdat de tweewieler, onderdeel of accessoire nodig is voor een
    speciale gelegenheid.
    Artikel 8 – Gevolgen van verzuim
  1. Als de ondernemer in verzuim is op grond van artikel 7 dan mag de consument de
    overeenkomst ontbinden.
  2. Verder kan de consument vergoeding vragen van zijn schade, tenzij de ondernemer een
    beroep kan doen op overmacht.
    Artikel 9 – Annuleren
  3. De consument kan de overeenkomst annuleren, ook als de ondernemer niet in verzuim is.
  4. Het annuleren kan tot de gekochte tweewieler, onderdeel of accessoire, of tot de in
    te kopen tweewieler is geleverd en het annuleren moet schriftelijk gebeuren.
  5. De consument moet alle schade vanwege het annuleren vergoeden. Deze schade is
    vastgesteld op 15% van de totale koopprijs van de tweewieler, onderdeel of accessoire,
    tenzij partijen bij het sluiten van de overeenkomst iets anders hebben afgesproken.
  6. De schade moet binnen tien dagen na het annuleren worden betaald. Als de consument
    na tien dagen niet heeft betaald, mag de ondernemer de consument schriftelijk melden
    dat de consument de overeenkomst alsnog moet nakomen.
    De consument kan dan dus geen beroep meer doen op het annuleren.
    REPARATIE EN ONDERHOUD
    Artikel 10 – Prijsopgave en termijn
  7. De opdracht voor werkzaamheden wordt het liefst schriftelijk vastgelegd. De ondernemer
    geeft vooraf een prijsopgave en een opleveringsdatum. Deze prijsopgave en
    opleveringsdatum is vermoedelijk tenzij de consument en de reparateur hebben
    afgesproken dat er sprake is van een vaste prijs of een vaste afleveringsdatum.
  8. Bij een voor een fietsreparatie afgesproken richtprijs van €20,- of meer, mag een
    verhoging van deze richtprijs maximaal 10% bedragen. Anders zal de ondernemer
    de dreigende kostenstijging met de consument moeten gaan bespreken. Voor overige
    tweewielers moet het reparatiebedrag ten minste €50,- zijn.
    Is het bij benadering opgegeven reparatiebedrag hoger dan €150,- dan moet er al bij een
    dreigende kostenstijging van 10% contact worden gezocht.
  9. De consument mag de opdracht altijd opzeggen. De kosten die de ondernemer op het
    moment van het opzeggen al heeft gemaakt en de werkzaamheden die dan al zijn
    afgerond, moeten wel worden betaald.
  10. De ondernemer meldt het meteen wanneer de werkzaamheden later dreigen te worden
    afgerond dan de leveringsdatum. De ondernemer vertelt ook wanneer het werk wél
    afgerond zal zijn.
  11. Bij overschrijding van een vaste leveringsdatum heeft de consument recht op een
    redelijke schadevergoeding, tenzij er sprake is van overmacht van de ondernemer.
    Artikel 11 – De rekening
    Van de uitgevoerde werkzaamheden wordt een gespecificeerde rekening afgegeven.
    Artikel 12 – Stallingskosten
  12. Als de consument de tweewieler niet binnen twee weken ophaalt nadat hij bericht heeft
    ontvangen dat de reparatie klaar is, dan kan de ondernemer een vergoeding voor
    stallingkosten in rekening brengen
  13. De stallingskosten zijn de kosten die normaal gesproken door de ondernemer in rekening
    worden gebracht. Zijn er geen vaste stallingskosten dan zal de ondernemer een redelijke
    vergoeding rekenen.
    Artikel 13 – Retentierecht
  14. De ondernemer kan retentierecht uitoefenen op de tweewieler, onderdeel of accessoire.
    Dit betekent dat de ondernemer de tweewieler, onderdeel of accessoire pas teruggeeft
    als de consument de rekening voor deze of eerdere werkzaamheden
    of andere kosten heeft betaald.
  15. De ondernemer kan het retentierecht ook uitoefenen als het geschil over de
    werkzaamheden aanhangig is gemaakt bij de Geschillencommissie Tweewielers genoemd
    in artikel 22, of bij de rechter, tenzij de consument voldoende (vervangende) zekerheid
    heeft gesteld, bijvoorbeeld door een storting in het depot bij de Geschillencommissie.
    Artikel 14 – Vervangen onderdelen
  16. Als een consument bij de opdracht vraagt om de oude onderdelen dan krijgt hij die
    na het vervangen in zijn bezit.
  17. Wanneer er een garantieclaim moet worden afgehandeld tussen de ondernemer en een
    garantiegever, zoals een fabrikant of een importeur, dan kan de ondernemer weigeren de
    onderdelen af te geven.
  18. Als de consument niet, of niet op tijd, om de onderdelen heeft gevraagd, dan worden de
    vervangen onderdelen ook eigendom van de ondernemer, zonder dat de consument een
    vergoeding hiervoor krijgt.
    GARANTIE
    Artikel 15 – Garantie op gekochte tweewielers en onderdelen/accessoires
  19. De consument heeft -naast de BOVAG reparatie en onderhoudsgarantie zoals bedoeld in
    artikel 16, de BOVAG Aankoopgarantie zoals bedoeld in artikel 15 lid 3 en lid 4 en het
    BOVAG Garantiebewijs en/of de fabrieks- en importeursgarantie zoals bedoeld in artikel 15
    lid 2- ook altijd wettelijke garantie.
  20. Op nieuwe tweewielers en op nieuwe onderdelen geeft de fabrikant of importeur
    fabrieksgarantie.
  21. Garantie op gebruikte tweewielers: twaalf maanden.
    Naast de wettelijke garantie verleent de ondernemer minimaal twaalf maanden BOVAG
    Aankoopgarantie, tenzij de consument uitdrukkelijk schriftelijk heeft verklaard af te zien
    van BOVAG Aankoopgarantie. Er moet wel sprake zijn van bepaalde minimum
    aankoopbedragen, zie lid 4.
  22. Het aankoopbedrag van een gebruikte bromfiets, scooter en snorfiets moet tenminste de
    helft van de oorspronkelijke catalogusprijs van deze tweewieler zijn. Het aankoopbedrag
    van een gebruikte motorfiets moet tenminste 35% van de oorspronkelijke
    cataloguswaarde en minimaal €3000,- bedragen.
    Het aankoopbedrag van een gebruikte fiets moet €250,- of meer bedragen.
  23. Bij vervanging wegens garantie zoals bedoeld in artikel 15 lid 1 en in lid 3 en lid 4 en het
    BOVAG Garantiebewijs is de consument niet gehouden te betalen voor normaal gebruik
    van het vervangen product in de periode voor de vervanging. Tijdens reparatie of
    vervanging wegens garantie zoals bedoeld in artikel 15 lid 1 en in lid 3 en lid 4 en het
    BOVAG Garantiebewijs zorgt de verkoper/reparateur ook voor een passende oplossing
    voor vervoersproblemen van de consument.
  24. Op los geleverde gebruikte onderdelen wordt nooit BOVAG Aankoopgarantie verstrekt.
    Gebreken die zijn ontstaan buiten de Europese Economische Ruimte (EER) vallen niet
    onder de BOVAG Aankoopgarantie, tenzij de consument aantoont dat de gebreken niet
    zijn ontstaan door van de EER afwijkende omstandigheden, zoals relatief minder goede
    wegen of brandstof van een slechtere kwaliteit.
    Artikel 16 – BOVAG-reparatie- en onderhoudsgarantie op tweewieler, onderdeel,
    accessoire
  25. Op grond van de wet rond conformiteit staat de ondernemer ervoor in dat de door hem
    verrichte werkzaamheden beantwoorden aan de opdracht en worden uitgevoerd met
    goed vakmanschap en met gebruikmaking van deugdelijk materiaal.
  26. De ondernemer garandeert binnen de Europese Economische Ruimte en bij fietsen/
    snorfietsen/scooters/bromfietsen, onderdelen of accessoires gedurende drie maanden na
    het afleveren van deze gerepareerde of onderhouden tweewieler, onderdeel, of accessoire
    dat de opdrachten goed zijn uitgevoerd door hem, of dat hij de opdrachten goed heeft
    laten uitvoeren en dat hierbij goede materialen zijn gebruikt. Bij motor-fietsen,
    onderdelen of accessoires garandeert de ondernemer hetzelfde, maar dan gedurende zes
    maanden.
  27. Er zijn uitzonderingen mogelijk waardoor de garantie niet geldt:
    a. Gaat het om (niet bovenmatige) slijtage bv. aan banden of aan tandwielen, of om
    defecten vanwege verkeerd onderhoud dat bijvoorbeeld niet volgens de
    fabrieksvoorschriften is gedaan dat niet door (of namens ondernemer) is verricht,
    dan geldt deze garantie niet.
    b. Deze garantie geldt ook niet wanneer de consument zelf materialen, onderdelen of
    accessoires heeft meegenomen om te worden gebruikt door de ondernemer. Deze
    garantie geldt ook niet als de consument het gebruik van een bepaald materiaal/
    onderdeel/accessoires dat de ondernemer anders niet zou hebben gebruikt heeft geëist.
    Wanneer de consument van de ondernemer bepaalde methodes om werkzaamheden uit
    te voeren heeft geëist, geldt de garantie niet, als de door de consument geëiste uitvoering
    afwijkt van de methode die de ondernemer anders had willen volgen. De gevolgen van
    gebreken of ongeschiktheid van dit soort onderdelen, materialen, accessoires, of
    werkmethodes komen dan ook voor rekening en risico van de consument, tenzij de
    ondernemer in zijn deskundigheid of in zijn zorgvuldigheid tekort is geschoten bij het
    (laten) uitvoeren van de werkzaamheden.
    c. Verzoekt de consument de ondernemer om een noodreparatie aan de tweewieler,
    onderdeel of accessoire uit te voeren, dan wordt hierop geen garantie gegeven.
    d. Consument meldt zo spoedig mogelijk na het ontdekken van een probleem, dat hij
    problemen ervaart aan de gerepareerde of onderhouden tweewieler, onderdeel of
    accessoire. Laat consument dit na, dan zou dit (als dat gelet op de omstandigheden
    redelijk is) tot gevolg kunnen hebben dat de consument niet langer met succes een
    beroep op garantie kan doen.
    e. Wanneer de ondernemer geen kans van de consument krijgt om problemen aan de door
    hem gerepareerde of onderhouden tweewieler, onderdelen of accessoires zelf op te
    lossen, kan de consument ook geen beroep op garantie doen. Tenzij de situatie in lid 4
    zich voordoet.
    f. Wanneer een derde werk aan de door de ondernemer gerepareerde of onderhouden
    tweewieler, onderdeel of accessoire uitvoert, kan de consument – tenzij de situatie uit lid
    4 zich voordoet- geen beroep doen op garantie vanwege deze werkzaamheden.
    De consument heeft echter wél een beroep op garantie wanneer werk van een derde
    niets te maken heeft met het werk dat de ondernemer al eerder op deze tweewieler, dit
    onderdeel of accessoire had uitgevoerd of had laten uitvoeren.
  28. Een uitzondering op lid 3 sub e en f kan zich voordoen als er direct noodzaak tot herstel
    van de herstelde of onderhouden tweewieler is. De noodsituatie moet zich
    dan wel op een locatie voordoen die niet in de buurt ligt van het bedrijfspand van
    de ondernemer. Consument moet deze noodzaak ook aan kunnen tonen. Dit kan de
    consument doen met gegevens van het andere bedrijf of met de kapotte
    tweewieleronderdelen. Wordt binnen de landsgrenzen van Nederland door een ander
    bedrijf hersteld, dan moet dit bedrijf lid zijn van BOVAG, tenzij er geen BOVAG lid in de
    buurt is en consument en ondernemer hebben afgesproken dat deze eis kon worden
    losgelaten. Treedt de noodsituatie op buiten de landsgrenzen van Nederland en is de
    tweewieler door een in het buitenland gevestigd derde bedrijf hersteld, dan worden de
    kosten van deze buitenlandse derde vergoed tot maximaal het prijspeil zoals dit in het
    bedrijf van de ondernemer geldt.
    ALGEMENE BEPALINGEN
    Artikel 17 – Betaling
  29. Betalen moet contant of door middel van bijschrijving op de
    bankrekening van ondernemer. Betaling moet gebeuren op
    het moment van het afleveren van de tweewieler, onderdeel
    of accessoire of bij het opleveren van de werkzaamheden.
  30. Ondernemer en consument kunnen schriftelijk afspreken dat
    er niet direct betaald hoeft te worden. Wordt geen exact
    betalingsmoment vastgesteld, dan is de betalingstermijn één
    maand.
  31. De consument moet het verschuldigde bedrag betalen vóór het verstrijken van de
    betalingsdatum. Doet hij dat niet, dan stuurt de verkoper/reparateur na die datum een
    kosteloze betalings-herinnering en geeft hij de consument de gelegenheid om alsnog het
    openstaande bedrag te betalen en wel binnen 15 dagen nadat deze betalingsherinnering
    bij consument is bezorgd/door consument is ontvangen.
  32. Als na het verstrijken van de betalingsherinnering nog steeds niet betaald is, mag de
    ondernemer rente in rekening brengen vanaf het moment van verzuim. Deze rente is
    gelijk aan de wettelijke rente.
  33. Ook mogen incassokosten in rekening worden gebracht voor buitengerechtelijke kosten.
    De hoogte van deze kosten is onderworpen aan (wettelijke) grenzen. Daarvan kan in het
    voordeel van de consument worden afgeweken.
    Artikel 18 – Eigendomsvoorbehoud op een tweewieler
    De aan de consument geleverde tweewieler blijft eigendom van de ondernemer tot de
    consument alles wat hij op grond van de koopovereenkomst moest betalen heeft betaald.
    Totdat de consument alles heeft betaald, moet hij een verzekering afsluiten tegen geheel of
    gedeeltelijk verlies (casco dekking tweewieler). Ook moet hij op zijn kosten het onderhoud
    op de tweewieler laten uitvoeren. Consument dient de gemotoriseerde tweewieler (incl. de
    high speed e-bike) minimaal WA te verzekeren. Consument is als houder en berijder van de
    tweewieler aansprakelijk.
    Artikel 19 – Op afstand/buiten verkoopruimte
    Consument heeft rechten en plichten die volgen uit de bepalingen voor overeenkomsten
    tussen handelaren en consumenten, zie boek 6 titel 5 afdeling 2b BW.
    Dit geldt alleen wanneer een overeenkomst/opdracht op afstand en buiten verkoopruimtes
    is gesloten, in de zin van 6: 230g BW. De wettelijke bepalingen gelden dan in aanvulling op
    en in afwijking van deze algemene voorwaarden.
    Artikel 20 – Afwijkingen
    Afwijkingen, en daarmee worden ook aanvullingen of uitbreidingen van deze algemene
    voorwaarden bedoeld, zijn uitsluitend geldig wanneer deze door beide partijen schriftelijk
    zijn vastgelegd en wanneer de consument door deze afwijkingen niet in een ongunstigere
    positie wordt gebracht dan hij of zij zonder deze afwijkingen zou hebben. Afwijkingen van
    het BOVAG Garantiebewijs en van de BOVAG-reparatie- en onderhoudsgarantie zijn ongeldig.
    Artikel 21 – Bemiddelingsregeling
  34. Een consument die klachten heeft over de verkoop van een gebruikte tweewieler of over
    de uitvoering van de BOVAG-reparatie- en onderhoudsgarantie moet daarmee eerst naar
    de ondernemer gaan.
  35. Als blijkt dat de consument niet tevreden is met het resultaat van de klachtafhandeling
    door de ondernemer geldt het volgende: de consument kan een geschil binnen zes
    weken na het ontstaan voorleggen aan BOVAG Bemiddeling. De bemiddelingspoging zal
    gaan volgens een reglement dat partijen vooraf hebben gekregen. Het adres van BOVAG
    Bemiddeling is: Postbus 1100, 3980 DC te Bunnik. Telnr. 030 65 95 395. Deze
    bemiddelingsregeling is op klachten over de verkoop van een gebruikte tweewieler van
    toepassing. De consument moet alleen aanspraak kunnen maken op BOVAG
    Aankoopgarantie zoals bedoeld in artikel 15. De consument kan er natuurlijk ook voor
    kiezen de klacht aan de geschillencommissie voor te leggen. Als consument wel een
    beroep kan doen op een door de fabrikant of importeur op een nieuwe tweewieler,
    onderdelen of accessoires afgegeven garantie, is een beroep op BOVAG bemiddeling niet
    mogelijk.
    Artikel 22 – Geschillenregeling
  36. Als er een geschil is over de manier waarop de opdracht of de overeenkomst tot stand is
    gekomen of is uitgevoerd, kan de consument of de ondernemer het voorleggen aan de
    Geschillencommissie Tweewielers. Adres: De Geschillencommissie, Postbus 90600, 2509
    LP te Den Haag (bezoekadres Borderwijklaan 46 2591 XR te Den Haag). Consument kan er
    op dat moment ook voor kiezen om met zijn geschil naar de rechter te gaan.
  37. Deze geschillenregeling geldt alleen bij geschillen tussen consumenten en leden van
    BOVAG Fietsbedrijven/Gemotoriseerde Tweewielerbedrijven. Zij geldt ook alleen bij:
    a. de overeenkomst van koop en verkoop van een nieuwe tweewieler, onderdeel of
    accessoire. Dit tenzij door de consument wordt geklaagd op basis van een door de
    fabrikant of importeur van de tweewieler, onderdeel of accessoire afgegeven garantie;
    b. de overeenkomst van koop en verkoop van een gebruikte tweewieler waarbij de
    consument niet uitdrukkelijk schriftelijk heeft verklaard af te zien van BOVAG Garantie. De
    koopprijs van de gebruikte bromfiets, scooter en snorfiets mag hierbij niet minder zijn
    dan de helft van de catalogusprijs in het bouwjaar van de tweewieler. De koopprijs van de
    gebruikte fiets mag hierbij niet minder bedragen dan €250,-.
    Het aankoopbedrag van een gebruikte motorfiets moet tenminste 35% van de
    oorspronkelijke cataloguswaarde en minimaal €3000,- bedragen;
    c. de overeenkomst waarop de in artikel 16 van deze algemene voorwaarden genoemde
    BOVAG-reparatie-en onderhoudsgarantie van toepassing is.
  38. Het geschil moet binnen twaalf maanden na de datum waarop de consument bij de
    ondernemer heeft geklaagd bij de Geschillencommissie Tweewielers aanhangig worden
    gemaakt. Is deze keuze voor de geschillencommissie eenmaal gemaakt, dan kan de
    consument vervolgens alleen nog naar de rechter toe, nadat de geschillencommissie zich
    eventueel onbevoegd of niet ontvankelijk verklaart, of om een door de
    geschillencommissie gemaakt bindend advies tijdig door de rechter marginaal te laten
    toetsen. Het inschakelen kan schriftelijk gebeuren, of in een andere door de
    Geschillencommissie Tweewielers te bepalen vorm. Van een geschil is sprake nadat de
    klachtafhandeling door de ondernemer en/of via de bemiddelingspoging van BOVAG
    Bemiddeling niet succesvol is geweest.
  39. De Geschillencommissie Tweewielers doet uitspraak in de vorm van een bindend advies.
    Dit gebeurt volgens een reglement dat beide partijen bij het geschil vooraf ter kennis
    wordt gebracht. Dit reglement maakt deel uit van deze afspraken tussen consument en
    het BOVAG lid.
  40. Voor de behandeling van het geschil door de Geschillencommissie Tweewielers moet de
    consument een vergoeding betalen.
  41. Een uitspraak van de Geschillencommissie Tweewielers kan niet meer door een rechter
    aangetast worden als er meer dan twee maanden na de verzending ervan zijn verstreken
    en er geen beroep op de gewone rechter is gedaan.
    Artikel 23 – Nakomingsgarantie
    BOVAG staat garant voor de nakoming van de bindende adviezen van de geschillencommissie
    door de ondernemer die bij BOVAG is aangesloten. Dat is echter niet het geval als de
    ondernemer besluit het bindend advies binnen twee maanden ter toetsing aan de rechter
    voor te leggen en de rechter het bindend advies onverbindend verklaart en tegen het vonnis
    niet meer opgekomen kan worden.
    De garantstelling geldt tot €450,- en onder de voorwaarde dat de consument zijn vordering
    op de ondernemer aan BOVAG overdraagt. Bij bedragen groter dan €450,-
    zal BOVAG voor het meerdere proberen de ondernemer via de rechter tot betaling te
    bewegen. Lukt dat, dan wordt het geïncasseerde boven €450,- aan de consument
    overgedragen.
    BOVAG verschaft geen nakomingsgarantie als er sprake is van één van deze situaties, voordat
    de consument heeft voldaan aan bepaalde formele innamevereisten (betaling klachtengeld,
    retournering ingevuld en ondertekend vragenformulier en eventuele depotstorting) die nodig
    zijn voor het in behandeling nemen van het geschil. Het gaat om de situatie van
    faillissement, surseance van betaling of bedrijfsbeëindiging van de ondernemer. Bepalend
    voor de laatste situatie is de datum waarop de bedrijfsbeëindiging in het Handelsregister is
    ingeschreven of een eerdere datum, waarvan BOVAG aannemelijk kan maken dat de
    bedrijfsactiviteiten feitelijk zijn beëindigd. BOVAG keert wel een bedrag tot maximaal €450,-
    per geschil uit als het faillissement of de surseance is uitgesproken of de ondernemer haar
    bedrijf heeft beëindigd nadat de consument heeft voldaan aan de innamevereisten.
    Artikel 24 – Verwerking persoonsgegevens
    De persoonsgegevens van de consument die worden vermeld op de overeenkomst of de
    opdracht worden door de ondernemer verwerkt overeenkomstig de Algemene Verordening
    Gegevensbescherming. Aan de hand van deze verwerking kan de ondernemer:
  • de opdracht uitvoeren of de koopovereenkomst uitvoeren en zijn garantieverplichtingen
    jegens de consument nakomen;
  • de consument optimale service verlenen;
  • hem in geval van een gerechtvaardigd belang tijdig voorzien van productinformatie en
    hem gepersonaliseerde aanbiedingen doen. Tegen verwerkingen ten behoeve van direct
    mailing wordt het eventueel door de consument bij de ondernemer aan te tekenen verzet
    gehonoreerd.
    Artikel 25 – Rechtskeuze
    Op deze overeenkomst is Nederlands Recht van toepassing.